Špatná rada

banner_blog_svub.jpg

 

30. 3. 2010

arnold8-dobr_rada.jpgČlánek s tímto titulkem jsem napsal pro M&F asi před deseti lety, možná se na něj někdo rozvzpomene. Text hovořil o doporučeních pro snaživé kulturisty, dovedených až do extrémů, navíc se silným přídechem rádoby chlapáctví a mužnosti – například pití zkysaného mléka nebo cvičení ve slunečním žáru až do omdlení. Primárně ovšem šlo o pobavení, stejně jako když Arnold Schwarzenegger ve svém “mnichovském období” potměšile ordinoval různým zájemcům své kanadské žertíky. Nejprve to byla solná dieta, spočívající v polykání rozemletých skořápek z ořechů a lžíce soli až do třicátého dne, kdy měl nešťastník sníst 30 lžic. Následovala cukrová kůra s kostkami cukru ve stejném dávkování, doplněná ujištěním “A pak ti narostou pořádné svaly!”

arnold6_patn_rada.jpgTyhle rady na mysli nemám, spíš rady sice dobře (a snad upřímně) míněné, leč ovlivněné zkušeností, znalostmi a názory. Ve většině kulturistických časopisů, a to včetně amerických, vycházely už od 50. let m.s. poradny, jakési odpovědny na dotazy čtenářů, které vyřizovali renomovaní šampióni jako John Grimek (Muscular Development), Dave Draper, Larry Scott a Franco Columbu (Muscle Builder/Power) až po pravidelné rubriky Lou Ferrigna, Mike Mentzera, Boyera Coe a samosebou Arnolda. Odpovědna bývala i v časopise Tréner a na můj naivní dotaz jednou odepsal sám Ing. arch. Juraj Višný.

Dnes tohle hodně suplují různá internetová fóra, jenže na rozdíl od textů skutečných borců se zde projevují lidská ega, ukrytá za anonymitou přezdívek, bez rizika přímé konfrontace. Městná se tady občasný vtip s něčím, co nedokáži pořádně pojmenovat, posuďte sami.

Dotaz: Jak mám vyrýsovat svaly? Odpověď: Zkus pravítko, kružítko a kvalitní tužku.

Dotaz: Jak přibrat na váze? Odpověď: Nasyp se jako stepní koza a pak všem vykládej, že je to díky skvělé genetice a hlavně stravě. Dělej základní cviky a hlavně makej a neflákej se. U dřepů pamatuj, až budeš polykat zpátky žluč, pak teprve pořádně cvičíš.

Dotaz: Bolí mne kolena – občas dělám dřepy s vlastní váhou nebo jednoručkami do 20 kg. Odpověď: Necvič dřepy. Kolik je ti let? Jestli ti není minimálně 18, neměl bys cvičit dřepy s činkou už jen kvůli páteři a kolenům. Já je proto taky vynechal. Je mi 15 let a někdy mne taky bolí kolena, ale myslím, že je to v mém věku normální.

Jsou situace, kdy se doporučení mísí nebo dokonce vylučují. Dejme tomu, že přijdete do fitcentra, kde se střídají instruktoři dohlížející na klienty. Jednou je tam kulturista-samouk, trénující dva roky, podruhé čerstvě vyškolená trenérka kondiční kulturistiky III. třídy, pak medailista z národního přeboru a ještě praktik s osobní zkušeností v délce třiceti let. Dá rozum, že jejich názory na stejnou věc budou více-méně odlišné, popřípadě občas poněkud v rozporu.

arnolds_7dobr_rada.jpgTakhle jsem jednou diskutoval o provedení záklonů trupu vleže na břiše. Nechal jsem stranou název “hyperextenze”, no budiž, slovo neublíží, ale nemohli jsme se s instruktorem (cvičil sám a studoval dálkově FTVS na učitele tělocviku) shodnout na tom, jak vysoko se má trup zvedat, kde mají být ruce a jestli je vhodná zátěž. Přestože speciální lavička byla mírně pozitivně nakloněná, tvrdil, že trup musí zůstat vodorovně, ruce musí být vždy na prsou a cvičení se zátěží je nebezpečné. Sám při tom dělal benčpres přehnaně širokým úchopem, bezpalcovým hmatem a osu odrážel od prsou s hlučným žuchnutím. Instruktorka aerobiku, která vedla posilování žen, zase doporučovala záklony s lehkou tyčkou za krkem, ale nevěděla, jaké má být umístění pánve na opěrce a nedošli jsme ke shodě ve způsobu dýchání.

S dalším “instruktorem” jsem měl spor o cvičení šikmých svalů břicha, doporučoval totiž úklony v lehu na boku na extenzní (no budiž, hyperextenzní) lavičce. Podle mne mohou takto vznikající střižné síly reálně poškodit páteř, zejména u začátečníků. A to nemluvím o dřepech, mrtvém tahu nebo tlaku ve stoji, které si mnohde vysloužily nálepku “zdraví škodlivé” a tudíž do fitcentra nepatřící.

Říká se, že dobrá rada je drahá. To dává smysl, protože nekvalifikované a špatné rady bývají obvykle – ne ale vždycky –zdarma.

podpis-svub.jpg